S.M.A.R.T. goal

Teknik til at forandre

Kognitiv: oplevelse af hvordan du er, du har det, føler dig

og S.M.A.R.T.: en teknik til at få noget ændret til noget ønskeligt.

Du får mulighed for at tage kontrol af en situation, ved at beslutte hvor/hvad du vil.

S: specific   = overvej og beslut for et realistisk mål

M: målbar    = "at kunne definere målet", at nå målet.

A: atainable = realistisk at opnå, praktisk muligt

R: realistic   = realistisk, virkeligheds nært

T: timely      = timelighed, tidsplan

Eksempel: Du er træt/fatique, du orker ikke noget. Dine venner er ved at glide væk fra dig, kontakten ebber ud - du har ikke haft energien til at holde ved lige.

Hver gang du vil ringe, bliver det aldrig til noget - typiske ord: "en gang", "i næste uge", osv

Dette beslutter du dig for skal ændres!

Du konkretisere til en dag i næste uge, f.eks. tirsdag

MEN du skal være endnu mere konkret: tirsdag, kl. 10.00

Herved bliver muligheden for, at du når dit mål/beslutning meget større, da du har øje på målet, det er til at overse, det bliver en overskuelig proces.

Hvad, hvordan, hvornår og hvor lang tid er gode nøgle ord i planlægningen af forandringen.

Sidst men ikke mindst: På en scala fra 0-10, hvor realstisk er din plan?

Andet eksempel kan tage udgangspunkt i idé, behov, ønske - MEN vær realistisk: "Er det muligt, kan det lade sig gøre"?

Læg ikke ud med de store tiltag, byg successen/medgangen op ved små tiltag. ;-)

Ønskelige ændringer, mål som f.eks. vægttab og rygning er med denne teknik mindre realiserbare.

Resumé TC.